al-Haura' Maqsurah.
Owner

This is my journey from Allah to Allah. Walking with all I might, searching for the one and truly light. Build up the cracked hopes. Repair the broken hearts. Take some and throw some. Put all the pieces back. This is part of the life. Through ups and downs, shall I be tough. I will fight with all my heart. I will try with all I might. 



Older Post | Newer Post
Jangan panggil kafir sesuka hati ^^
Friday 22 March 2013 | 09:01 | 1COMMENTS

Bismillah. Najwa mulakan dengan surah al-Fatihah, moga post kali ni bermanfaat untuk dishare :')
Assalamualaikum ~ Allah .. lame tak isi blog ni. Walaupun tahu takde orang bace. ehhee. siapa yang singgah tu, terima kasih laa, may Allah bless! In syaa Allah ^^

sebenarnya, tak tahu nak post ape. ngee. serius takde idea. tapi blog ni mendesak suruh bagi pengisian. Allah, mohonnya Allah permudahkan! Okay, mungkin apa yang nak share ramai orang dah tahu, tapi takpe najwa share jugak sebagai peringatan buat diri dan teman. kita ni manusia, mudah sangat lupa. in syaa Allah kita sama-sama ingat-mengingati okay? moga bermanfaat ~

kita hidup bermasyarakat, berlainan agama dan bangsa. kalau dulu, wktu najwa jahil dulu, najwa terbiasa panggil mereka bukan Islam sebagai 'kafir'. Astaghfirullah.. salah sebenarnya, kerana tak semestinya mereka bukan Islam, mereka adalah kafir. (take a note ^^)
sebelum tu, mari kita fahami perkataan kafir itu sendiri. kafir itu secara amnya bermaksud: orang-orang yang mempersutujui kewujudan Allah (mereka percaya Allah itu ada) tapi mereka tak beriman kepada Allah.
contoh paling dekat adalah seperti Abu Jahal, dia tahu Allah itu wujud tapi dia tetap berdegil.. itu barulah namanya kafir.
haa, sebab tu kita tak boleh labelkan non-muslim tu sebagai kafir. kita tak layak untuk menghukum. sebab hidayah itu milik Allah, bila-bila masa saja Allah boleh buka hati mereka untuk terima hidayah Allah dan menerima Islam sebagai agama mereka. kann kann? Sungguh, Allah Maha Kuasa :')
tugas kita sebagai dai'e, untuk menyebar agama Allah. tapi kadang tu untuk berdakwah itu tak mudah..tapi bila kita buat sesuatu kerana Allah, yakinlah, Allah akan permudahkan! Subhanallah, Allah itu sentiasa permudahkan.. ketahuilah, berdakwah itu tidak semestinya memberi ceramah kepada khalayak ramai.. sebenarnya dengan menjadi hamba Allah yang baik itu pun dikira berdakwah, Allah! bagaimana? haa, dengan memakai pakaian yg diredhai Allah, jaga percakapan, jaga akhlak dan hubungan sesama insan tidak mengira bangsa dan agama.. (dan banyak-banyak lagi!!) 
manusia itu sukakan kebaikan, memang itu lumrah.. dan percayalah.. dengan kelakuan kita yang baik itu, pasti mmbuatkan mereka yang bukan Islam itu tertarik. sebab Islam itu sendiri sangat indah..bila mereka tertarik, mereka sudah pasti akan tanya bermacam-macam soalan.. in syaa Allah, jika kita faham Islam, kita akan berupaya untuk menjawab dengan mudah dan yang pasti, dengan pertolongan Allah. Subhanallah ^^
Subhanallah, moga kita sama-sama dapat jadi hamba Allah yang soleh dan solehah, itupun dikira berdakwah kann? in syaa Allah, kunni maratan solihatan ~

maafkan jika ada salah maklumat, sila tegur ya 
Yuk, same-same kita berubah ke arah kebaikan. yang baik datang dari Allah, dan yang buruk tu datang dari kesilapan najwa sendiri. Wallahu'alam.

Assalamualaikum ^-^