al-Haura' Maqsurah.
Owner

This is my journey from Allah to Allah. Walking with all I might, searching for the one and truly light. Build up the cracked hopes. Repair the broken hearts. Take some and throw some. Put all the pieces back. This is part of the life. Through ups and downs, shall I be tough. I will fight with all my heart. I will try with all I might. 



Older Post | Newer Post
Belajar untuk menghargai!
Monday 4 March 2013 | 08:52 | 0COMMENTS



“Hati itu akan tenang hanya dengan mengingati Allah”

Bismillah, Assalamualaikum dear avid readers. Harapnya setiap entry najwa akan membawa manfaat kepada awak semuaaa. Najwa share pengalaman untuk dijadikan pengajaran kita semua, so let read this one, pengalaman sebagai waitress di kedai makan.

Najwa budak baru, start bekerja dua minggu yang lepas. Alhamdulillah, selama bekerja di situu, banyak benda yang dipelajari. It’s about dealing with numbers of people’s attitudes yang sometimes boleh buat kita senyum dan ada juga perangai yang kekadang rasa macam nak menangis merayuu. Trust me, this job bukan sahaja penat menghantar dan mengambil pesanan makanan, tetapi sometimes penat untuk menghadapi kebanyakan customer yang kurang sabarnya. Allah, maaf yaa. Najwa tak berniat nak mengutuk sesiapa, hanya ingin bercerita untuk kita jadikan teladann. Asif jiddan!

3hb Mac, najwa kerja shift tengahari ngan malam. Alhamdulillah, mase tengahari tu tak berapa nak ramai orang, so najwa takdelah terkejar-kejar sangat like I used to. All thanks to Allah. Mase kerja malam tu pulak, macam biasa laa. Customer lagi ramai daripada waktu tengahari tadi, sebab weekend kann, mostly customer dalam kalangan big group, datang ngan family, kawan, coleagues and all. 

Table untuk 6 orang mase tu dah penuhh, tapi kebetulan orang tu dah nak balik. Not long after that, datang pula family dalam 6 orang, mereka pilih nak duk situ (tempat yg orang tu dah bla) so of course tempat tu tak berkemas lagi, i mean mase tu still tengah kemas laa. Okay, najwa nervous woo. Ehheeh, dan ditakdirkan Allah tangan najwa cam menggigil and accidently tertumpah air masak kat lantai. Pheww, syukur Alhamdulillah tak kena customer! Tapi muka mereka cam masam jee. Aiyyoo. Serius takut, tapi still hanya mampu senyum kelat tak boleh nak buat apa. Salah kita, sendiri kena tanggung the consequences. Najwa hantar cawan2 kat meja tu kat dapur, and datang balik to clean up a few things. Then there was one this uncle said;

Him: tu haa lantai tu basah, kalau jatuh camne?? *pandangan yang menikammm*
Me: jap ye.. *senyumm plastik*
Kelam kabut masuk dapur nak ambik mop. Hisy. Pakcik, sabar sikitlahh. Tadi memang saya nak buat, tapi satu-satu dulu laa. Hmm. sedih jea. Tapi senyum tu kena laa. Bak kata orang, customers always right. So nak tak nak, kita kena iyakan je walaupun hati itu mungkin terguris. Allah kan ada :) 

Ade lagi, tapi bukan pada hari yang sama. A big group jugak, keluarga rasanya. Mereka order lauk-pauk and nasi laa kan. Okay, kebetulan haritu banjir dengan customer, so memang rasa macam tak cukup tanah jee. Lauk-pauk dah disiap hantar ke meja, dan najwa hantar nasi dulu (dalam mangkuk besar) tapi belum hantar pinggan. Plan nk hantar lepas tu laa kann. Tapi ....

Him: ohh, ini saya punya ke semua? *nada perli*
Kawan najwa: sorry ye uncle. Kejap ye.
Pastu terus najwa blah amik pinggan, okay .. sian kawan najwa kena marah. Aiyyo. It supposed to be my fault laa. Hmm. sorry, manyak sorry.

*more of thiss*
“nih lambat lagi ke nak sampai? Nasi ni pun dah nak habis nih.”
“air saya mana?”
And so on..

hmm. I’ve learnt a lot, and it makes me think. Manusia kann. Memang kami lambat hantar, tapi bukan saje-saje. Meh try pergi masuk dapur, and see it with your heart. Semua orang terkejar-kejar, pinggan-mangkuk kotor menggunung banyaknya, list orders sederet tergantung tak cukup ruang. Kita manusia, yang tak pernah sempurna, maafkan kami, maaf sangat sangat. Kami cuba apa yang termampu. Betul laa kata orang ‘we never feel it till we’re in their shoes’ kann? 

Dulu, najwa pun tak pernah terfikir ni semua. Mengomel je makanan lambat sampai. Tapi Alhamdulillah, Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Adil, Allah nak najwa tahu apa rasanya berada dalam situasi mereka. Okay peeps, let change our attitude okay? Memang kadang tu order lambat sampai and some mistakes like tersalah order semua tu kann? Tapi let us look on the positive side. Mereka tak sengaja, and maafkan kesilapan sebagai manusia biasa. People make mistakes kann. 

Belajar untuk menghargai, in syaa Allah diri akan dihargai :')
- Najwa -