al-Haura' Maqsurah.
Owner

This is my journey from Allah to Allah. Walking with all I might, searching for the one and truly light. Build up the cracked hopes. Repair the broken hearts. Take some and throw some. Put all the pieces back. This is part of the life. Through ups and downs, shall I be tough. I will fight with all my heart. I will try with all I might. 



Older Post | Newer Post
Dakwah ~
Tuesday 18 December 2012 | 20:52 | 0COMMENTS
Assalamualaikum ..
tahu tak.. najwa nak berubah.. ia bermula pada tarikh 16.12.12 which to be exact, my date of birth. Subhanallah, inilah masenyaa. mohon agar hati ini kuat. korang pun nak berubah? jom berubah same-same ea?

kita ni manusia, memang suka pada kebaikan kan kan? najwa pun tahuu, ramaaaai sangat yang nak jadi muslimah solehah juga muslim yang soleh. kalau kat facebook tuu, ramaai sangat yang post status mengenai agama. najwa kagumm! tapi awas, hati awak kena kuat. sebab Allah ada banyak surprise untuk hamba-hamba yang Dia sayang. so, kita kena be ready, bila-bila mase je dugaan tu akan datang. awak kuat, jangan risauu. ingat, bila kita berubah kerana Allah, Allah akan hantar orang yang baik bersama-sama kita :')

sekarang ni, najwa masih dalam proses. harapnya najwa istiqamah. sahabat najwa ni pun nak berubah, awak pun kenalah istiqamah jugak. jangan tunggu kekuatan untuk berubah, tapi perlulah bina kekuatan itu sendiri ~~ (awak tahu sekarang kite kerap baca yaasin, Subhanallah) --> haa, surah yaasin ni banyak sangat manfaat. umi najwa kata, kena baca setiap harii. umi selalu pesan, bacalah ayat Quran setiap hari walaupun hanya sepotong ayat. kalau tak sempat, cium Quran tu pun jadi laa.


eitt, kenapa dengan tajuk? hihi, lari tajuk laa.
haritu najwa dengan family tengok satu cerita kat tivi ni. orang ni dia interview orang christian ni. mereka ni agak alim dengan agama mereka, kalau orang Islam mereka ni macam ustaz, ustazah camtu laa. mereka berpegang kuat pada bible mereka.

najwa: hmm. sian kan diorang bah. terlalu sangat percaya...
abah: kenapa pulak diorang yang nak dikesiankan? kita laa yang kesian.. sebab kita ni haa yang kena dakwah kat mereka, nanti kat akhirat Allah tanya..


najwa punnn GULP!. ya Allah.. besarnya tanggungjawab ituu. hmm. mampukah najwa? teringat pulak, harituu mase ceramah.. najwa tanya soalan kat ustaz tu mengenai dakwah kepada mereka non-muslim. ustaz tu kate, memang susah nak dakwah secara direct, jadi kita kena dakwah melalui perbuatan kita. macam mana? dengan berkelakuan baik lahh. ikut segala sunnah nabi, seringkali melafazkan kalam-kalam Allah macam 'in sha Allah', 'subhanallah', 'MasyaAllah' dan sebagainya. jangan MENCARUT ya! ia memberi image yang buruk pada Islamm.

sebab Islam itu indah, dan percayalah, mereka non-muslim akan tertarik dengan tingkah laku kita yang mulia ituu, dan mereka akan tanya. bila ditanya, explain lah kat diorang. :) macam najwa sekolah ngan orang putih nii, memang banyak persoalan yang najwa terima. yang paling biasa soalan dilontarkan adalah 'kenapa kena pakai tudung?' 'awak tak panas ke pakai tudung ni?' 'kenapa tak boleh makan khinzir?' dan baaanyak lagi. tapi awak janganlah gabra bila ditanya soklan okay? senyum dan jawablah dengan tenang, in sha Allah.. Allah sentiasa akan bantu awakk.


sampai sini je tulisan kali ni. moga ianya bermanfaat untuk kita ~~~
Assalamualaikum ^-^