al-Haura' Maqsurah.
Owner

This is my journey from Allah to Allah. Walking with all I might, searching for the one and truly light. Build up the cracked hopes. Repair the broken hearts. Take some and throw some. Put all the pieces back. This is part of the life. Through ups and downs, shall I be tough. I will fight with all my heart. I will try with all I might. 



| Newer Post
sikit-sikit lama-lama jadi bukit
Saturday 10 November 2012 | 03:10 | 0COMMENTS

Salam ‘alaik wahai Pencinta Allah dan RasulNya..
Hari ni semangat jari-jemari menari di atas kekeyboard, Subhanallah! Walapun masa tidak memberi lampu hijau, namun hati terpanggil-panggil untuk tetap menulis mengisi informasi di laman ini, mohonlah dengar, mohonlah baca, agar kita sama-sama dapat pengajaran juga menambah ilmu di dada, insyaAllah  ~

Kelmarin, Ustazah Linda mentadabbur surah al-Zalzalah, yang diturunkan di Makkah. The last two ayah sangat-sangat terkesan di hati... yang bermaksud;

“Maka sesiapa yang mengerjakan seberat dzarrah sesuatu kebaikan, ia akan mendapat balasan”
“Maka sesiapa yang mengerjakan seberat dzarrah sesuatu keburukan, ia akan mendapat balasan”

Yes, ayat dua ni kita selalu sangat dengar, dan mungkin ada juga yang dah jemu... dalam ayat ni, Allah menyatakan walaupun kecil mana pun bnda baik/buruk yang kita lakukan, pasti akan dapat balasannya. Saya selalu take it for granted, terkadang saya rasa perbuatan itu tak worth it, sebagai contoh minum duduk, walhal saya tahu minum duduk itu lebih baik dari minum berdiri..

Kenapa saya tak ambil kisah? Kenapa saya rasa benda itu tak penting?
Sebabnya saya rasa ia amat kecil di pandangan saya dan tak berbaloi .. Astaghfirullah.. T~T
Saya tersedar, yang selama ni saya salah.. sudah pun Allah nyatakan jelas di dalam al-Quran karim.. cikgu, parents selalu berkata “sikit-sikit, lama-lama jadi bukit” kan kan?



Begitu juga dengan amal kita wether it is good or bad. Sebagai contoh kita lewat-lewatkan solat kita. First time buat tak apa, mungkin ada sebab... tapi kita akan tend untuk buat, buat dan buat lagi. Sebab kita fikir ‘alah, ada waktu lagi’.. tapi bukankah ianya suatu benda yang Allah benci? Agaknya boss/cikgu kita pun boleh naik angin kalau kita selalu datang kerja/sekolah lambat kan kan?

Yes benda itu kecil, tapi bila dah selalu buat, lama-lama ia akan menggunung tinggi tak? Of course. Dan.. hati kita pun semakin lama akan penuh dengan bintik-bintik hitam... itulah yang akan membuatkan kita rasa semakin hari semakin jauh dengan Allah. Jujurnya saya berkata, saya pun terkadang tu penah terasa semakin jauh dengan Allah.

Saya, awak dan kita semua adalah manusia biasa, yang jauh dari sempurna. Tapi, tak salah jika kita berusaha, berusaha dan berusaha untuk menjadi lebih baik dari hari ke hari. Sebab amal yang kecil tu, mungkin besar di pandangan Allah, wallahu’alam...

“lets clean our heart with dzikir and amal”